NHV Hoofdpijn IN-zicht 2016

CGRP-(receptor)-antilichamen ter preventie van migraine aanvallen

Toelichting Nederlandse Hoofdpijn Vereniging en Werkgroep Hoofdpijn van de Nederlandse Vereniging voor Neurologie op de stand van zaken per april 2018

Nederlandse Hoofdpijn Vereniging (NHV)

Een groot deel van de Nederlandse bevolking heeft regelmatig te maken met hoofdpijn. Voor hen is het goed om te weten dat hoofdpijn de interesse heeft van veel professionals, die verenigd zijn in de Nederlandse Hoofdpijn Vereniging. De vereniging telt ruim 125 leden (onder anderen neurologen, artsen en psychologen). Door hun krachten te bundelen, vormen zij een autoriteit op het gebied van hoofdpijn onderzoek en –advies.

Wat doet de Nederlandse Hoofdpijn Vereniging?

Een greep uit de taken en activiteiten van de NHV:

• Adviesorgaan voor de Nederlandse Vereniging voor Neurologie (NVN)
  • Beschikbaar stellen van een beurs voor onderzoek op het gebied van hoofdpijn
  • Platform voor patiënten, voor informatie over hoofdpijn
  • Nascholing en cursussen over hoofdpijn, bijvoorbeeld voor huisartsen en apothekers
  • Organiseren en leiden van ondermeer bijeenkomsten, seminars, lezingen en conferenties
  • Promoten van (wetenschappelijk) onderzoek naar oorzaken, mechanismen, diagnoses en behandelingen van hoofdpijn

Oproep inschrijven Hoofdpijnprijs

Sinds 2005 wordt door de NHV jaarlijks de Hoofdpijnprijs (voorheen prof. P.R. Saxena prijs) uitgereikt, een aanmoedigingsprijs voor jonge onderzoekers. Aan de prijs is een stipendium van 1500,- gekoppeld. lees verder

Patiënten informatie

Maar liefst 96% van de Nederlanders heeft wel eens pijn in zijn hoofd. Hoofdpijn is een van de meest voorkomende klachten waarmee mensen naar de huisarts of de neuroloog gaan. Lees hier alles over het onderzoek naar en de belangrijkste vormen van hoofdpijn.

Gezamenlijke wetenschappelijke vergadering Nederlandse en Belgische Hoofdpijn Verenigingen

Vrijdag 16 nov 2018, 13-17 uur
Antwerpen, België

Theme: Headache Update 2018

No Events on The List at This Time

Wij promoten het belang van de kennis over hoofdpijn en de behandeling daarvan, daar heeft ook de patiënt belang bij.
Prof. Dr .M.J. Sorbi
Wij staan open voor iedereen die zich wetenschappelijk of klinisch bezighoudt met het behandelen en onderzoeken van hoofdpijn.
Dr. W. M. Mulleners
De associatie tussen migraine en depressie kan deels verklaard worden door overlappende genetische factoren.
Anine Stam
Promotie 26 juni 2014
Dr. G.M Terwindt
Dr. J.A. Carpay
Patiënten kunnen als groep geen voorkeur uitspreken voor een triptaan of NSAID en/of voor een triptaan of paracetamol, maar individueel zijn ze daar duidelijk in.
dr. Frans Dekker
Het wondermiddel voor de een, is een vloek voor de ander.
Prof. Dr. M.D.Ferrari
Patiënten zijn niet zo negatief over preventieve behandeling, als dokters denken dat ze zijn.
E.G.M. Couturier

Donaties zijn welkom!

Als NHV zijn wij voor onze inkomsten afhankelijk van de contributies van onze leden en schenkingen of donaties.

Draagt u wetenschappelijk onderzoek een warm hart toe? Doneer dan hier.