Hoofdpijnprijs

(voorheen Professor Dr P.R. Saxena Prijs)

Sinds 2005 wordt door de NHV werkgroep van de NVN een jaarlijkse aanmoedigingsprijs uitgereikt aan jonge onderzoekers (<40 jaar). Deze aanmoedigingsprijs (bekend als de Saxena Prijs , vernoemd naar em. Prof. dr. P.R. Saxena wegens zijn grote verdiensten voor het hoofdpijn-onderzoek in Nederland) wordt toegekend voor de beste originele publicatie op het gebied van hoofdpijn en bestaat uit een stipendium van € 1500.

Kandidaten dienen hun publicatie in te dienen vóór 1 September 2022. De publicatie dient geaccepteerd te zijn in een peer-reviewed tijdschrift in de twaalf maanden daaraan voorafgaand. De inzender dient eerste auteur te zijn en in Nederland werkzaam.

Inzendingen worden beoordeeld door de Wetenschappelijke Adviesraad van de Nederlandse Hoofdpijn Vereniging en kunnen ingediend worden via de website http://www.nederlandsehoofdpijnvereniging.nl/.

Reageer voor 1 September 2022

Ben je een jonge onderzoeker (<40 jr) en heb je een artikel gepubliceerd op het gebied van hoofdpijn in de afgelopen 12 maanden?

Stuur je publicatie vandaag nog in en maak kans op de stipendium t.w.v. € 1500,-

JA, ik dien mijn publicatie in

Winnaars Hoofdpijnprijs

2022

Hoofdpijnprijs-2022-Daphne van CasterenDaphne van Casteren, Department of Neurology at LUMC, Leiden
Publicaties: Sex Differences in Response to Triptans – A Systematic Review and Meta-analysis en Comparing Perimenstrual and Nonperimenstrual Migraine Attacks Using an e-Diary.

2021

Saxena hoofdpijnprijs winnaars 2021 - Leopoldine A Wilbrink, Ilse F de Coo en Patty G G DoesborgLeopoldine A Wilbrink, Ilse F de Coo and Patty G G Doesborg, Department of Neurology at LUMC, Leiden
Publicatie: Safety and efficacy of occipital nerve stimulation for attack prevention in medically intractable chronic cluster headache (ICON): a randomised, double-blind, multicentre, phase 3, electrical dose-controlled trial

2020

Saxena hoofdpijnprijs winnaar 2020 - Inge Burger MulderInge Mulder, Postdoctoral Researcher at Amsterdam UMC, Amsterdam
Publicatie: Anti-migraine Calcitonin Gene–Related Peptide Receptor Antagonists Worsen Cerebral Ischemic Outcome in Mice

2019

Saxena hoofdpijnprijs winnaar 2019 - Eloisa RubioEloisa Rubio, Onderzoeker, Afd Farmacologie, Department of Internal Medicine, Erasmus University Medical Centre, Rotterdam
Publicatie:  Characterization of binding, functional activity, and contractile responses of the selective 5‐HT1F receptor agonist lasmiditan.

2018

Saxena hoofdpijnprijs winnaar 2018 - Nadine PelzerNadine Pelzer, Department of Neurology LUMC, Leiden
Publicatie:  Clinical spectrum of hemiplegic migraine and chances of finding a pathogenic mutation.

Ronald ZielmanRonald Zielman, Department of Neurology LUMC, Leiden
Publicatie:  Cortical glutamate in migrain

2016

Thijs Houben en Inge LoonenThijs Houben en Inge Loonen, Department of Neurology LUMC, Leiden
Publicatie:  Optogenetic induction of cortical spreading depression in anesthetized and freely behaving mice

Khatera IbrahimiKhatera Ibrahimi, Erasmuc MC
Publicatie: Reduced trigeminovascular cyclicity in patients with menstrually-related migraine (publicatie volgt spoedig)

Mark LouterMark Louter, LUMC
Publicatie: Cutaneous allodynia as a predictor of migraine chronification, BRAIN 2013

Winnaar Saxena Prijs 2012Hille Koppen en Inge Meinders, LUMC
Publicatie: Structural brain changes in migraine, JAMA 2012

NHV Saxena prijs Sanne Dorhout MeesSanne Dorhout Mees, UMC Utrecht
Publicatie: Magnesium and headache after aneurysmal subarachnoid haemorrhage

Publicatie indienen

Kandidaten dienen hun publicatie in te dienen vóór 1 September 2022. De publicatie dient verschenen te zijn in een peer-reviewed tijdschrift in het Nederlands of in het Engels in de twaalf maanden daaraan voorafgaand.

De inzender dient eerste auteur te zijn en in Nederland werkzaam. Inzendingen worden beoordeeld door de Wetenschappelijke Adviesraad van de Nederlandse Hoofdpijn Vereniging.

De winnaar wordt bekend gemaakt op de wetenschappelijke jaarvergadering in November van elk jaar.