Hoofdpijnprijs

(voorheen Professor Dr P.R. Saxena Prijs)

Sinds 2005 wordt door de Nederlandse Hoofdpijn Vereniging een jaarlijkse aanmoedigingsprijs uitgereikt aan jonge onderzoekers (jonger dan 40 jaar). Deze aanmoedigingsprijs is vernoemd naar emeritus hoogleraar Prof. dr. P.R. Saxena (Rotterdam) wegens zijn grote verdiensten voor het hoofdpijn-onderzoek in Nederland. De prijs wordt toegekend voor de beste originele publicatie op het gebied van hoofdpijn in de breedste zin des woords en bestaat uit een stipendium ten bedrage van € 1500,–.

De publicatie dient verschenen te zijn in een peer-reviewed tijdschrift in het Nederlands of in het Engels in de twaalf maanden voorafgaand aan indiening. De inzender dient eerste auteur te zijn en in Nederland werkzaam. Inzendingen worden beoordeeld door de Wetenschappelijke Adviesraad van de Nederlandse Hoofdpijn Vereniging.

Reageer voor 1 september 2019

Ben je een jonge onderzoeker (<40 jr) en heb je een artikel gepubliceerd op het gebied van hoofdpijn in de afgelopen 12 maanden?

Stuur je publicatie vandaag nog in en maak kans op de stipendium t.w.v. € 1500,-

JA, ik dien mijn publicatie in

Winnaars Hoofdpijnprijs

2018

Saxena hoofdpijnprijs winnaar 2018 - Nadine PelzerNadine Pelzer, Department of Neurology LUMC, Leiden
Publicatie:  Clinical spectrum of hemiplegic migraine and chances of finding a pathogenic mutation.

Ronald ZielmanRonald Zielman, Department of Neurology LUMC, Leiden
Publicatie:  Cortical glutamate in migrain

2016

Thijs Houben en Inge LoonenThijs Houben en Inge Loonen, Department of Neurology LUMC, Leiden
Publicatie:  Optogenetic induction of cortical spreading depression in anesthetized and freely behaving mice

Khatera IbrahimiKhatera Ibrahimi, Erasmuc MC
Publicatie: Reduced trigeminovascular cyclicity in patients with menstrually-related migraine (publicatie volgt spoedig)

Mark LouterMark Louter, LUMC
Publicatie: Cutaneous allodynia as a predictor of migraine chronification, BRAIN 2013

Winnaar Saxena Prijs 2012Hille Koppen en Inge Meinders, LUMC
Publicatie: Structural brain changes in migraine, JAMA 2012

nhv-saxena-winnaars-2012Boukje de Vries, LUMC
Publicatie: Genome-wide association analysis identifies susceptibility loci from migraine without aura. Nature Genetics 2012

NHV Saxena prijs Kayi ChanKayi Chan, Erasmuc MC
Publicatie: Characterization of the calcitonin gene-related peptide receptor antagonist telcagepant (MK-0974) in human isolated coronary arteries

NHV Saxena prijs Sanne Dorhout MeesSanne Dorhout Mees, UMC Utrecht
Publicatie: Magnesium and headache after aneurysmal subarachnoid haemorrhage

Anine StamAnine Stam, LUMC
Publicatie: Shared genetic factors in migraine and depression: evidence from a genetic isolate. Neurology 2010

NHV Saxena prijs Guus SchoonmanGuus Schoonman, LUMC
Publicatie: Migraine headache is not associated with cerebral or meningeal vasodilatation – a 3T magnetic resonance angiography study. Brain 2008

NHV Saxena prijs Emmeke WammesWammes-van der Heijden, Universiteit Utrecht
Publicatie: Risk of ischemic complications related to the intensity of triptan and ergotamine use. Neurology 2006

foto-ontbreektMark Kruit
Publicatie: Migraine as a risk factor for subclinical brain lesions, JAMA 2004

Publicatie indienen

Kandidaten dienen hun publicatie in te dienen vóór 1 september 2019. De publicatie dient verschenen te zijn in een peer-reviewed tijdschrift in het Nederlands of in het Engels in de twaalf maanden daaraan voorafgaand.

De inzender dient eerste auteur te zijn en in Nederland werkzaam. Inzendingen worden beoordeeld door de Wetenschappelijke Adviesraad van de Nederlandse Hoofdpijn Vereniging.

De winnaar wordt bekend gemaakt op de wetenschappelijke jaarvergadering in November van elk jaar.