Patiënten informatie

Hoofdpijn

Hoofdpijn komt vaak voor: iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Maar liefst 96% van de Nederlanders heeft wel eens pijn in zijn hoofd. Gewone hoofdpijn moeten wij niet verwarren met ziektes als migraine. Dat wil niet zeggen dat het niet heel vervelend en belastend kan zijn. Hoofdpijn is een van de meest voorkomende klachten waarmee mensen naar de huisarts of de neuroloog gaan. De belangrijkste vormen van hoofdpijn zijn: migraine, spanningshoofdpijn, medicatie afhankelijke hoofdpijn, clusterhoofdpijn en aangezichtspijn.

Onderzoek naar hoofdpijn

Gelukkig wordt er veel onderzoek gedaan naar hoofdpijn. Veel leden van de Nederlandse Hoofdpijn Vereniging zijn betrokken bij deze onderzoeken. Door onderzoek is de kennis over de oorzaken, de diagnose en de mogelijke behandelingen de afgelopen jaren flink toegenomen. Toch is er nog veel meer onderzoek nodig. Bijvoorbeeld om te achterhalen hoe hoofdpijn ontstaat, en hoe je een hoofdpijnaanval kunt voorkomen. Wilt u het onderzoek naar hoofdpijn steunen dan kunt u via PayPal de Nederlandse Hoofdpijn Vereniging steunen door middel van een donatie.

De arts bepaalt op basis van een gesprek en op basis van een lichamelijk onderzoek welke vorm hoofdpijn iemand heeft. Het is bijzonder prettig als u voordat u naar de dokter gaat een aantal weken een hoofdpijndagboek bijgehouden heeft. Dit hoofdpijndagboek kunt u hier downloaden.

Let wel: dit is een voorbeeld van een hoofdpijndagboek, gebruikt door huisartsen. Het kan zijn dat uw neuroloog liever heeft dat u een ander hoofdpijndagboek invult.

Heeft u vragen?

Wilt u contact opnemen met of heeft u vragen over de NHV? Vul dan ons contactformulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Aanvullende informatie